نعوظ چیست | برسی اختلال و عدم نعوظ و عوامل آن

نعوظ در مردان به بزرگ شدن، برآمدن و سفت شدن آلت مردی اطلاق می­ شود. در این مقاله سعی می کنیم عوامل ایجاد کننده اختلال در نعوظ و عدم نعوظ را برسی نماییم

نعوظ چیست

کلمه نعوظ در هرچیزی به معنای عمل راست نمودن قامت آن چیز است. نعوظ در مردان به بزرگ شدن، برآمدن و سفت شدن آلت مردی اطلاق می­شود. در این حالت خون در بافت های نعوظی مربوط به آلت مردانه جریان یافته، اندام سفت شده و آماده دخول در مهبل می­­گردد و در نهایت انزال رخ می­دهد. نقطه مقابل چنین حالتی را عدم نعوظ می­ گویند.

اگر شما یک مرد باشید، بدون شک سفتی آلت را بارها تجربه کرده­ اید. حتی هر از گاهی ممکن است با یک آلت تناسلی راست از خواب صبحگاهی بیدار شده باشید! سفت شدن آلت یا همان نعوظ اتفاقی است که در بین مردان، به خصوص مردان جوان، بسیار رایج است. اما؛ تعداد دفعات آن متفاوت است. نعوظ نشان دهنده سلامت آلت تناسلی شماست!

عوامل ایجاد نعوظ

از سری عوامل ایجاد نعوظ در مردان، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک فیزیکی

بدن شما به خوبی از اتفاقات اطرافتان آگاه است. اگر شما و یا شریک جنسیتان، به صورت تصادفی و یا عمدی اندام تناسلی را لمس کنید، بدن شما  این تحریک را به خوبی تشخیص داده و با نعوظ به آن پاسخ می­دهد. نعوظ توسط سیستم عصبی به طور خودکار کنترل می­شود. اما گاهی فرد به صورت ارادی نیز می­تواند آن را کنترل کرده و از رخداد آن جلوگیری کند.

  • تغییرات هورمونی

یکی دیگر از عوامل ایجاد نعوظ، تغییرات هورمونی است. تغییر سطح هورمون تستوسترون در مردان، به خصوص هنگام صبح، یکی از دلایل بر انگیخته شدن آلت تناسلی مردانه است. گفتنی است که هورمون تستوسترون در ابتدای صبح در بالاترین سطح خود قرار دارد. افزایش این هورمون به تنهایی ممکن است باعث ایجاد حالت نعوظ حتی بدون تحریک جنسی باشد. با افزایش سن مردان، میزان ترشح تستوسترون نیز به مرور کاهش یافته و به پایین تر از حد طبیعی خود می­رسد و بدین ترتیب دفعات نعوظ نیز کاهش می­یابد.

  • آرامش مغزی

بدن فرد در هنگام استرس و دغدغه روانی هورمون­هایی را برای سرکوب نعوظ آزاد می­کند. هنگام آرامش روحی و جسمی میزان ترشح این هورمون­های مزاحم کاهش پیدا کرده و احتمال رخداد نعوظ در شخص افزایش می­یابد.

نعوظ

عدم نعوظ

عدم توانایی مکرر در حفظ نعوظ با مدت زمان کافی را عدم نعوظ یا اختلال در نعوظ می­گویند. عدم نعوظ نوعی ناتوانی جنسی در مردان است. این بیماری با افزایش سن، گریبان گیر بسیاری از مردان می­شود. اما گاهی ممکن است در مردان جوان نیز رخ دهد. بسیاری از این بیماران به مبارزه با مشکل عدم نعوظ خود می­پردازند و به دنبال راه حلی برای حل این مشکل می­گردند. اما عده زیادی به دلیل شرم از این موضوع و بیان آن، حاضر به مراجعه به پزشک و انجام مراحل درمان عدم نعوظ خود نمی­باشند و این معضل را پیگیری نمی­کنند.

عدم نعوظ در بین مردان بسیار شایع است. حدود 40 درصد از مردان تا قبل از سن 40 سالگی، مشکل عدم نعوظ را تجربه می­کنند و میزان بروز آن تا سن 70 سالگی به 70 درصد افزایش می­یابد. مردانی که به دنبال درمان مشکل عدم نعوظ خود نیستند، ضمن احساس تنهایی، به تدریج با مشکلات روحی و روانی بسیار زیادی در زندگی شخصی خود رو به رو می­شوند. این افراد پس از گذشت مدتی، منزوی شده و احساس خوشبختی از درونشان رخت بر می­بندد. این مشکلات به تدریج تمام جوانب زندگی فرد و شریک زناشوئی او را تحت تاثیر مخرب خود قرار می­دهد، تا جایی که احتمال رخداد اتفاقات ناخوشایندی همچون طلاق و به هم ریختن بنیان خانواده، دور از انتظار نیست.

دلایل عدم نعوظ

برانگیختگی جنسی مردان یک فرآیند پیچیده است. این برانگیختگی از مغز شروع می­شود و شامل اعصاب، ماهیچه­ها و رگ­های خونی نیز می­گردد. این برانگیختگی گاهی تحت تاثیر عوامل احساسی نیز اتفاق می­افتد. اما همانطور که پیش­تر نیز اشاره کردیم این فرآیند به دلایلی با مشکل رو به رو می­شود. از علائم عدم نعوظ در مردان می­توان به دشواری در دستیابی به نعوظ، مشکل در نعوظ و کاهش علاقه فرد به رابطه جنسی اشاره کرد.

در بررسی عوامل ایجاد مشکل عدم نعوظ در مردان، عامل­های روانی و عامل­های جسمی دخیل هستند. در ادامه به بررسی برخی از این عامل­ها خواهیم پرداخت:

  • اختلالات عروقی

شایع­ترین دلیل عدم نعوظ مربوط به گردش خون و فشار خون می­باشد. اگر خون قادر به جریان در رگ­های خونی آلت تناسلی مرد نباشد، نعوظ رخ نخواهد داد. بیماری­های قلبی، کلسترول و فشارخون بالا از عوامل زمینه ساز مشکل عدم نعوظ در مردان می­باشند. همچنین چاقی بیش از حد و سندرم متابولیک باعث ایجاد فشارخون بالا و در نتیجه عدم نعوظ می­گردد.

  • مشکلات عصبی

یکی دیگر از عواملی که موجب عدم نعوظ در مردان می­گردد، اختلالات عصبی است. به عبارتی هرگونه بیماری که موجب تاثیر مخرب بر روی مغز، اعصاب و نخاع مرد گردد، زمینه ساز رخداد عدم نعوظ در مردان می­باشد. از جمله این بیماری­ها می­توان به بیماری MS اشاره کرد.

  • اختلالات روانی

مهم ترین علت عدم نعوظ در مردان، خوصا مردان جوان، اختلالات روانی می­باشد. به گونه ای که می­توان گفت 70 درصد از موارد عدم نعوظ، به دلیل این گونه بیماری ها در افراد رخ می­دهد. استرس­های کاری، اضطراب و فشارهای زندگی، خستگی، عدم رضایت از شریک جنسی، درگیری در روابط عاطفی خارج از چارچوب خانواده و… از جمله دلایل روانی ایجاد عدم نعوظ در مردان است.

  • عمل جراحی

جراحی هایی نظیر پروستاتکتومی و آرترواسکلروز ممکن است باعث ایجاد مشکل عدم نعوظ در مردان شوند. گاهی ضربه و آسیب به شریان­های آلت تناسلی مردانه نیز در ایجاد این بیماری نقش دارد.

  • مصرف دارو

گاهی فرد برای درمان دیگر بیماری های خود مجبور به استفاده از داروهای گوناگون می­باشد. برخی از این داروها زمینه ایجاد مشکل عدم نعوظ را فراهم می­کنند. برای مثال بیماران دارای اختلالات روانی مجبور به استفاده از خانواده دارویی سایکوتیک­ها هستند تا از جنون خود جلوگیری کنند. برخی دیگر مجبورند داروی ضدقارچ کتوکنازول و برخی داروهای ضد فشار خون و … را مصرف کنند، که بدون شک این داروها بیماری عدم نعوظ را تشدید می­کنند.

  • افزایش سن

افزایش سن یکی از عوامل زمینه ساز مشکلات جنسی از جمله عدم نعوظ در مردان می­باشد.  با بالا رفتن سن، سطح تولید هورمون­ در مردان کاهش یافته و نیز اختلالاتی در گردش خون رخ می­دهد. بدین ترتیب؛  فرد قادر به نعوظ نبوده و در ایجاد رابطه به مشکل بر می­خورد. یک چهارم افراد مبتلا به مشکل عدم نعوظ بیش از 65 سال سن دارند. گفتنی است که سن مهم ترین متغیر وابسته به توان جنسی می­باشد.

 

  • اختلالات هورمونی

گفتنی است که دیابت شایع ترین اختلال هورمونی در بین مردان است که موجب اختلالات جنسی می­گردد. بدن فرد با تولید برخی هورمون­ها، عمل نعوظ را تحت تاثیر قرار می­دهد. هورمون جنسی تستوسترون یکی از این هورمون هاست. با کاهش سطح ترشح این هورمون، احتمال وقوع نعوظ نیز کاهش می­یابد. کم کاری و پرکاری تیروئید و اختلال آدرنال نیز از جمله بیماری­هایی هستند که باعث کاه ترشح هورمون تستوسترون شده و زمینه ایجاد مشکل عدم نعوظ در مردان را فراهم می­کنند.

  • استعمال دخانیات

مطالعات اخیر که با موضوع ارتباط استعمال دخانیات و اختلال جنسی صورت گرفته، حاکی از این است که افراد سیگاری، 1/5 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به مشکل عدم نعوظ قرار دارند. اگرچه مکانیسم­های موجود بین سیگار کشیدن و عدم نعوظ ناشناخته است، اما به وضوح دیده می­شود که استعمال دخانیات به طور قابل توجهی باعث افزایش عدم نعوظ در میان مردان شده است. به دنبال استعمال دخانیات، گردش خون شریانی آلت کاهش یافته و بدین ترتیب نعوظ رخ نمی­دهد.

  • مصرف الکل

الکل باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی شده و بدین صورت کسب نعوظ در مردان را مشکل می­سازد. مردانی که در حالت عادی مشکلی برای نعوظ و برقراری رابطه ندارند، پس از استفاده از الکل به تدریج شاهد ایجاد مشکل عدم نعوظ خواهند بود.

  • استرس

استرس از عوامل موثر بر عدم نعوظ می­باشد. در واقع هنگامی که شخص استرس دارد، بدن شروع به آزاد کردن موادی به نام کاکتول آمین­ها می­کند. این مواد به مقابله با نعوظ پرداخته و آن را سرکوب می­کنند. افزایش مسئولیت در محیط کاری، بیمکاری، مرگ عزیزان و … همگی سبب وارد شدن استرس­های بزرگ یه زندگی هر انسانی می­شوند. گاهی تغییر در سبک زندگی سبب کاهش این استرس ها و در نتیجه بهبود عملکرد جنسی می­شود.

  • چاقی بیش از حد

چاقی و اضافه وزن از جهات مختلف بر عملکرد جنسی مردان آثار مخربی دارد. چاقی سبب کاهش هورمون های مردانه، افزایش فشار خون، تنگی عروق و کاهش جریان خون در شریان آلت تناسلی مردانه شده و عدم نعوظ آن­ها را به دنبال دارد.

  • مشکلاتی نظیر مصرف بی رویه مواد مخدر و مشکلات آناتومیک هم از جمله مواردی هستند که مشکل عدم نعوظ در مردان را تشدید می­کنند.

عدم نعوظ

درمان عدم نعوظ

مردانی که مبتلا به اختلالات نعوظ می­باشند، در هرسنی می­توانند برای رفع مشکلات جنسی خود اقدام کنند. گاهی مشکل این مردان با تغییر سبک زندگی عوض می­شود. اما بعضی اوقات این مشکل پیشرفت کرده و تغییر سبک زندگی کارساز نیست. در این صورت شخص باید به یک متخصص ارولوژی مراجعه کرده تا ضمن ارزیابی مشکل او، درمانی مناسب برایش در نظر بگیرد.

همان طور که گفته شد مشکل عدم نعوظ در مردان ممکن است به دلیل عوامل جسمی یا روانی باشد. مردان به طور طبیعی در هنگام خواب بارها دچار تحریکات جنسی می­شوند. اگر شما نیز در طول شب چندین بار دچار تحریک می­­شوید، می­توان نتیجه گرفت که از نظر جسمی حالت نرمال دارید و کلیه عصب ها، ماهیچه ها و رگ هایتان به درستی کار می­کنند. پس دلیل ناتوانی جنسی شما مشکلات جسمیتان نیست و باید دلایل روانی را بررسی کنید.

روش­های درمانی برای رفع عدم نعوظ به دو دسته کلی تقسیم می­شوند:

درمان­های غیر جراحی

این نوع درمان­ها شامل موارد زیر می­باشد:

  • تغییر سبک زندگی: در این روش فرد با ورزش کردن، کاهش وزن، ترک سیگار و مواد مخدر و نیز عدم مصرف الکل به مبارزه با عدم نعوظ بر می­خیزد.
  • روان درمانی: گاهی تشخیص پزشک معالج بر این است که فرد از نظر جسمی سالم است و به دلیل استرس و اضطراب دچار مشکل عدم نعوظ شده است. بنابراین به او پیشنهاد می­دهد که به روانشناس یا مشاور مراجعه کند.
  • درمان­های دارویی: در این روش، پزشک با تجویز داروهایی نظیر ویاگرا، سیالیس یا لویترا برای رفع مشکل عدم نعوظ بیمار، تلاش می­کند.
  • لازم به یادآوری است که مردان مبتلا به دیابت کنترل نشده و یا کسانی که دارای فشار خون پایین هستند و یا سابقه سکته مغزی داشته­اند، به هیچ عنوان نباید از درمان دارویی برای رفع عدم نعوظ خود استفاده کنند.
  • استفاده از داروهای موضعی: یکی از مهم­ترین راه ها برای درمان اختلالات نعوظ در مردان، استفاده از داروهای موضعی همانند کرم­ها است. در این روش پزشک استفاده موضعی از کرم­هایی نظیر آلپروستادیل و کرم لارگو را به مراجعه کننده توصیه می­کند.
  • داروهای تزریقی: نوع دیگری از داروهای درمان­گر مشکلات نعوظ در مردان، استفاده از داروهای تزریقی می­ باشد. پزشک معالج به شما آموزش خواهد داد که چگونه قبل از شروع رابطه جنسی، این داروها را به آلت تناسلی خود تزریق کنید.
  • استفاده از محلول­ها: یکی از روش­های درمانی مشکل نعوظ در مردان، استفاده از محلول­هایی نظیر ماینوکسیدیل می­باشد. فرد 20 دقیقه قبل از شروع رابطه جنسی، باید این محلول را به منظور ایجاد نعوظ استفاده کند.
  • وکیوم آلت جنسی : وکیوم ابزاری شامل یک لوله تو خالی و تعدادی کش می­ باشد. فرد آلت تناسلی خود را داخل این لوله قرار داده و شروع به بادکشی می­کند.پس از گذشت پنج دقیقه، خون در رگ­های آلت تناسلی مرد جمع شده و جریان پیدا می­کند. برای جلوگیری از خارج شدن خون، باید انتهای آلت را با کش­های موجود بست.
  • تحریک بیشتر : استفاده از لوازمی مانند حلقه ویبراتور مردانه می تواند تاثیرات مثبتی بر نعوظ مردان داشته باشد. زیرا موجب تحریک بیشتر و بهبود خونرسانی می گردد.
  • ایمپلنت آلت جنسی: ایمپلنت­ها دائمی بوده، عوارض جانبی نداشته و نیازمند پیگیری های مکرر پزشک نیز نیستند. به همین دلیل در میان افراد مبتلا به مشکلات نعوظ بسیار محبوب هستند. دو سیلندر در آلت تناسلی مرد قرار داده می­شوند که به یک پمپ واقع در کیسه بیضه و یک مخزن نصب شده در زیر کشاله ران، وصل هستند. یک فشار ساده به پمپ، باعث می­شود تا سیلندرها، از محلول سالین که در مخزن قرار دارد، پر شده و عمل نعوظ صورت بگیرد. تنها مشکل این روش این است که با امکان ایجاد عفونت همراه است.

درمان­های جراحی

  • جراحی رگ­های خونی: در موارد نادری پزشک تشخیص می­دهد که علت عدم نعوظ مردان، گرفتگی یا نشت رگ­های خونی مانع ایجاد نعوظ می­ شود. برای درمان گرفتگی این رگ­ها، باید عمل جراحی صورت بگیرد.

 

یک نظر در نعوظ چیست | برسی اختلال و عدم نعوظ و عوامل آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *